Responent a aquesta pregunta, haig de dir clarament que sí. He sofert un canvi conceptual, sobretot si tenim en compte el primer mapa que vaig elaborar i l’activitat d’avaluació inicial, ja que, malgrat haig de reconèixer que fer aquesta Pac 1.3 m’ha costat força per la quantitat de conceptes que he hagut d’assimilar, m’ha servit perquè es produís tant un canvi conceptual, com un canvi d’actitud vers la concepció que tenia sobre les NTIC i la relació que tenen amb els conceptes Ciència, tecnologia, societat i educació.
Jo diria que el canvi conceptual que he assolit, ha estat gràcies a que l’elaboració d’aquesta PAC (junt amb el conjunt de tots els materials llegits, estudiats i treballats, l’elaboració dels mapes conceptuals i el debat abans esmentat), m’ha permès fer una reorganització de conceptes que fins fa només dos mesos no m’havia plantejat mai.
El model mental que jo havia construït respecte a les Noves tecnologies era molt senzill, i mitjançant la utilització de les TIC he descobert eines i recursos informàtics que m’han permès anar construint un model molt més complexa i alhora un aprenentatge molt més significatiu.
Tot el procés d’elaboració del mapa conceptual final, per complicat que hagi estat, m’ha fet ser una protagonista implicada conceptualment, és a dir, que malgrat abans ja havia fet una lectura i un estudi previ dels materials, ha estat experimentant i fent el mapa, quan s’ha produït realment canvi conceptual. He entès molt més els conceptes després de l’elaboració del mapa que només amb la lectura teòrica dels materials.
Un altre aspecte a considerar que m’ha permès aquest canvi conceptual ha estat el fet d’haver de redactar respostes o textos de forma argumentativa. He hagut de fer un treball seriós i acurat, buscant i contrastant informació i dades per poder argumentar amb coherència. Tenint en compte que l’argumentació és una habilitat cognitiva, he hagut d’identificar i analitzar arguments de textos i argumentacions d’altres companys ( en el cas del debat) , per tal de construir premisses i conclusions sòlides. Vull remarcar que el model argumentatiu de Toulmin, aportat pel consultor d’aquesta assignatura, ha estat essencial per poder portar a terme totes aquestes argumentacions.
En conclusió, vull remarcar que, tant la realització de debats argumentatitus, com la utilització de mapes conceptuals, són estratègies que permeten assolir aprenentatges significatius i en conseqüència, són eines fonamentals per a produir canvis conceptuals en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada