Cas: Taller de pastisseria. Confecció d’un panell adaptat pel Pla de Neteja i Desinfecció de l’Obrador.
|
Síntesi destacant l’aprenentatge. |
El grup de formació del taller de pastisseria (12 usuaris) faran ús de la càmera digital, de l’ordinador i la impressora pel tal d’elaborar entre tots, i amb l’ajuda de la seva mestra “pastissera”, un panell que els permeti visualitzar cada mes els torns de neteja. Aquest panell els permetrà saber en tot moment: què s’ha de netejar, i qui ha de netejar l’espai de l’obrador. Es tracta de fer un panell d’associació visual entre la tasca a fer i el nom de l’alumne. Les fotografies del mobiliari i els estris que cal netejar són reals, ja que s’han fet en el propi obrador. Aprendre fent, mitjançant les TIC, ha estat la clau que ha permès als alumnes fer un aprenentatge significatiu. |
Índex | Contingut |
|
Context General |
Experiència en ensenyament | 33 anys |
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC | Nivell mig. Ús a casa i a la feina
|
|
Tipus d’escola | Centre Ocupacional per a persones amb discapacitat psíquica, que pertany al IMSD (Institut Municipal de Serveis al Discapacitat) |
|
Localització del centre | Zona semi-centre de la ciutat de Mollet del Vallès a 18 kms de Barcelona. |
|
Connexió | Internet. Alta velocitat |
|
Localització dels recursos tecnològics | Ordinador, impressora i càmera digital per a cada aula. Tres ordinadors a la sala de mestres. |
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes | Classe mitja i mitja-baixa
|
|
Context de la història o cas |
Nivell dels alumnes | 12 persones amb discapacitat psíquica entre 23 i 57 anys, amb nivells intel·lectual mig-alt i alt. |
|
Àrea / unitat | Formació/ Ocupació Terapèutica |
|
Fites en la història |
Activitats planificades a la sessió o unitat | 1.La mestra proporciona explicacions practiques a tot el grup i també de forma individual per ensenyar l’ús de la càmera digital. 2.La mestra juntament amb els alumnes faran una relació de tot el mobiliari i estris del obrador que cal netejar i per tant fotografiar. 3. Es faran pràctiques amb la càmera digital de tot allò que es vol fotografiar, permeten a l’alumne força autonomia,. 4. Cada usuari, amb l’ajut de la mestra, introduirà les seves fotografies a l’ordinador per tal de valorar la qualitat i si cal en tornarà a fer d’altres per obtenir-ne de millors. 5. Entre tots es farà una tria de les millors fotografies, intentant que n’hi hagi una de cada usuari. 6. El grup aprendrà a insertar les fotografies en un document de Word i utilitzarà les aplicacions necessàries que ofereixen les categories de “Imatge” i “ Dibuix”. 7. En un document de Word, cada usuari escriurà el seu nom dins d’una vora exterior. Aquest nom servirà per relacionar la imatge amb el seu nom. També s’escriuran els mesos de l’any. 8. S’imprimiran les fotografies i noms. 9. Es retallaran, plantificaran i s’enganxaran les fotografies en el panell. 10. El nom del mes i el dels usuaris s’enganxaran amb “velcro”, per tal de poder-los anar canviant cada mes.
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat | Iniciació o millora del nivell ja adquirit en la manipulació de la càmera digital i de l’ordinador ( programa Word). Llegir, visualitzar i recordar informació de cada setmana. |
|
Tipus d’activitat | Activitat setmanal dins de l’àrea d’Ocupació Terapèutica. |
|
Activitats de la història o cas |
Tecnologies utilitzades | Càmera de fotos digital, ordinador i impressora. |
|
Raó per la qual la fa servir | La mestra utilitza les TIC amb el seu grup de formació per tal d’aconseguir dos objectius: per una banda, pretén que el grup faci un aprenentatge significatiu sobre la utilització de la càmera digital i la digitalització de les fotografies mitjançant l’ús de l’ordinador, i per l’altra, pretén que el panell permeti als alumnes fer una lectura verbal o visual per tal de recordar els càrrecs de neteja. |
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar) | Activitat que potencia el manteniment i/o l’activació de les capacitats cognitives, per tal d’estimular la memòria, el llenguatge, l’atenció i l’aprenentatge. |
|
Dificultats trobades | Dificultats de comprensió , respecte al maneig de la càmera digital i l’ordinador, pròpies de la discapacitat de cada usuari. |
|
Ajuda / col·laboració emprada | No ha calgut ajuda extra. Les fotografies s’han fet en el mateix obrador i en hora lectiva. Els usuaris han estat pacients durant tot el procés de l’activitat. |
|
Rol del professor | La mestra ha proporcionat, constantment, explicacions practiques de forma individual i les orientacions necessàries en tot moment. Estimula, anima, engresca i reforça qualsevol resultat, per petit que sigui. |
|
Rol de l’estudiant | Els usuaris experimenten, investiguen i descobreixen nous aprenentatges respecte les TIC. |
|
Resultats |
Observacions | Els alumnes realitzen l’activitat requerida, tenint en compte les característiques personals i les limitacions de cadascú. |
|
Avaluació de l’aprenentatge | No hi ha prova. L’avaluació és continuada. Hi ha qui obtindrà molt bons resultats i d’altres menors, però per petit que sigui l’aprenentatge, ja es valorarà com a molt positiu. |
|
Lliçó apresa pel professor | Les TIC ens ajuden als professionals de l’educació especial a adaptar molts materials didàctics i a facilitar l’aprenentatge als alumnes. Les TIC és una eina molt atractiva que permet, a les persones amb discapacitat mental, engrescar-se davant d’un nou aprenentatge, superar-se davant dels altres i sentir-se a l’alçada dels altres. |
|
| | | |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada