Benvinguts a les NTICEDU:

Heu entrat en aquest espai que és el meu primer blog, per tant, vaig d'estrena!

Diuen que tot el que es fa amb il·lusió i esforç, per poca cosa que sigui, val per dos, i jo que sóc molt amant de les dites i els refranys, m'ho crec! Per això aquest rètol gran que diu "Perseverar. Per aprendre cal perseverar". Aquest és el meu desig per aquesta assignatura ja que sé que amb les TIC puc descobrir un món ple de possibilitats i avantatges on si cal, també hi pot cabre el refranyer.











dimarts, 11 de gener del 2011

Fitxa de disseny. PAC 2.3


TÍTOL DE L’ACTIVITAT


COM PODEM FER UN BLOC DEL NOSTRE TALLER DE PASTISSERIA?

DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS

Aprenents: 12 alumnes (entre 23 i 57 anys) del grup de formació del taller de pastisseria del Centre Ocupacional del Bosc de Mollet del Vallès.
Mediadores: 2 Mestres terapeutes responsables del taller de pastisseria del Centre ( una d’elles, jo mateixa)

TECNOLOGIA MEDIADORA

Càmera digital, ordinador, internet, xarxa de comunicació interna.

PROBLEMA DE PERTENÇA
El taller de pastisseria té molt èxit tant pel grup de formació que hi participa cada setmana, com per a totes les persones que adquireixen els nostres productes. Es tracta d’una activitat que mica en mica ha anat tenint una projecció exterior més sòlida. Des de l’equip de coordinació d’aquesta taller, ja fa molt de temps que teníem al cap elaborar , mitjançant l’ajuda de les TIC, un material que ens permetés donar a conèixer la nostra activitat, el nostre obrador, els nostres aprenents  i els nostres productes.
Per això hem decidit que seria molt interessant fer un bloc del nostre taller.  Volem que aquest material sigui elaborat bàsicament pels nostres usuaris i no només per les mestres. Volem que ells hi participin de forma activa i que la seva implicació esdevingui en un bon aprenentatge significatiu.
Aquest projecte no està exempt  de dificultats, ja que tots els aprenents tenen una discapacitat mental, i alguns mostren poc coneixement de les NTIC, però l’idea de crear un bloc els ha motivat tant que poblament el procés de resolució del problema serà més lleu del que ens podem plantejar a priori les mestres.

TIPUS DE PROBLEMA SEGONS JONASSEN
Seguint les pautes de Jonassen (1997) de classificació de problemes, aquest projecte respon al tipus de problemes de solució i diagnosi, que alhora té molta relació amb els problemes de resolució de dificultats. Les mestres sabem quin nivell de coneixement de les TIC tenen els nostres usuaris ( bo per a 6 alumnes,  mig per a 4 i nul per a 2). Aquestes dades ens permeten fer una diagnosi inicial i per tant una hipòtesis de com poden ser els resultats. Aquesta diagnosi ens permetrà també,  veure de quina manera podem resoldre els possibles problemes i buscar-ne les solucions.
Ens hem referit també als problemes de resolució de dificultats, perquè som conscients que per arribar a tenir un bloc correcte i elaborat pels nostres usuaris, els mestres haurem de ser molt pacients i haurem de buscar estratègies que permetin als aprenents, afrontar les dificultats i buscar solucions.  Per això serà important dedicar-hi el màxim de temps possible i sense preses, donant la possibilitat als alumnes que es puguin equivocar per a poder rectificar i en definitiva poder aprendre de forma significativa.

ESTRUCTURACIÓè Tots els alumnes coneixen molt bé què volen aprendre a fer i, tenint en compte les seves limitacions, ens trobem davant d’un problema ben estructurat, atès que presenta tots els elements del problema: requereix un nombre limitat de regles i principis organitzats de manera previsible i prescriptible (sabem els passos a seguir per fer un bloc, copiar i enganxar les receptes dels pastissos en un missatge de text, insertar fotografies, insertar vídeos,  insertar un enllaç,...); posseeix respostes correctes i convergents i té un procés de solució presentat i prescrit.

COMPEXITATè  Per la tipologia dels aprenents i l’edat d’alguns d’ells, considerem que aquest projecte té certa complexitat, però amb el suport de les mestres i la bona disponibilitat de temps que tenim, considerem que facilitarà l’aprenentatge i la complexitat serà més minsa.

ESPECIFICITAT DEL CAMPè Aquí ens trobem davant d’un problema que tot i que està ben estructurat pot ser poc abstracte per alguns i molt més per altres, tot depèn del coneixement, del domini  i  de les habilitats de cadascú per a resoldre els problemes.


COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS (COM HO PLANTEJA EL MEDIADOR I COM HO REBEN ELS APRENENTS)

Tot el grup de formació saben que no serà una tasca fàcil però ho reben d’una manera molt receptiva i engrescadora. Se’ls planteja la idea d’aprendre a fer un bloc per a donar a conèixer la nostra tasca i els nostres productes a tothom.
Han entès que gràcies a la xarxa i a la creació del “seu bloc”, l’activitat del taller de pastisseria arribarà a qualsevol lloc del món: hi podran accedir des de casa o el centre, els podran veure els seus familiars i amics, el podrà  consultar qualsevol persona que vulgui elaborar una recepta, es podran fer comentaris i ells mateixos els  podran respondre,... Sens dubte aquesta motivació alleugerà els problemes que vagin sorgint.

CONTEXT DE L’ACTIVITAT

Educació no formal. Centre Ocupacional per a persones amb discapacitat psíquica que pertany al IMSD (Institut Municipal de Serveis al Discapacitat) de Mollet del Vallès. El centre acull a 80 usuaris dels quals 12 pertanyen al grup de formació d’aquest taller. El centre està situat en una zona semi-centre de la ciutat a 18 kms de Barcelona.
L’espai on es desenvoluparà l’activitat serà dins de  l’aula (per digitalitzar les fotografies dels pastissos a l’ordinador),  la sala de mestres per a fer el bloc i també l’obrador per fer fotos de pastissos, magdalenes o pizzes acabades  de fer o bé també, per elaborar un vídeo de la tasca que desenvolupem.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS

Es tracta de12 persones amb discapacitat psíquica entre 23 i 57 anys, amb nivells intel·lectual mig-alt i alt.
C. COGNITIVES è Es tracta d’un grup on el nivell d’aprenentatge és força desigual. Pràcticament tots ha assolit un nivell de lectura i escriptura però a ritmes molt diferents.  Com que les habilitats cognitives de cadascú poden ser molt diferents, fa que el grup sigui molt compacte per a fer les tasques del taller de pastisseria, ja que tots es necessiten de tots ( un sol usuari té domini de la balança digital i pesa els ingredients, dos saben manipular l’ amassadora industrial, només quatre manipulen les receptes escrites de forma àgil, dos dominen l’aparell per a pelar i tallar pomes, una  ratlla llimones i taronges,...). Per això entre tots formen un bon equip i el resultat és bo. Podríem dir que dins de l’obrador es realitza un bon treball col·laboratiu.

C. EMOCIONALS è  Tots els aprenents mostren un estat emocional força estable, tot i que hi pot haver ocasions i dies  que alguns d’ells està molt més sensible i apàtic, però cal dir que són fets puntuals que es resolen ràpidament amb el suport i acompanyament per part de les mestres.

C. ACTITUDINALS è Es tracta d’un grup molt dinàmic i amb un sentit de la responsabilitat molt alt. Tots mostren una actitud molt positiva  i amb una predisposició per la tasca, envejable per a tothom.

C. FÍSIQUES è Tots els usuaris que participen d’aquest taller tenen unes bones condicions físiques, sobretot, pel que fa a la força. Només hi ha un alumne que mostra un to muscular baix, fet  que no li permet fer tasques que requereixin  pes i volum, però ho compensa fent tasques de precisió com, pesar amb la balança digital tots els ingredients o bé manipulant l’ amassadora industrial.  Hi ha quatre usuaris que mostren molt bona destresa per embolicar tot tipus de pastissos i magdalenes.


COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR

.Competència comunicativa, lingüística i audiovisual è per tal de ser capaç d’ aprendre a parlar, conversar, escoltar, exposar, expressar-se mitjançant les TIC i a dialogar per aprendre..

.Competències metodològiques: procediment d’elaboració, tractament de la informació i competència digital è per tal  de ser capaços de convertir tota la informació que tenen en un coneixement eficaç de les TIC i que alhora els permeti trobar la manera d’organitzar-se en les diferents tasques i també amb determinades actituds, com el sentit de la responsabilitat la disciplina i la perseverança.

.Competències personals : competència d'autonomia i iniciativa personal è Per tal de ser capaços, en la mida del possible, d’aconseguir un nivell acceptable d’autonomia i iniciativa personal que els ajudin a donar la seva opinió i avaluar el nou projecte que portarem a terme.


OBJECTIUS

. Aprendre a crear un bloc amb el suport de les mestres.
. Aprendre a posar el nom i la contrasenya per a poder entrar en el panell del bloc.
. Conèixer i/o aprendre el funcionament de la càmera digital.
. Aprendre a insertar fotografies, escriure missatges de text i afegir gadgets.
. Aprendre a treballar en grup respectant les opinions, els gustos i les aportacions dels del altres.
. Aprendre fent.
. Gaudir d’aquest nou aprenentatge.

CONTINGUTS
CONCEPTUALSè Tot i que pretenen que els alumnes coneguin el concepte d’un bloc virtual i les possibilitats que ofereix la xarxa per a portar-lo a terme,  nosaltres  treballarem bàsicament amb els continguts procedimentals, atès que permeten als alumnes fer un vertader aprenentatge significatiu, finalitat primera d’aquest projecte.

PROCEDIEMNTALSè Pautes a seguir per a crear un compte pel bloc ( capacitat només per a quatre usuaris), pautes per a crear el bloc, pautes per elaborar un disseny, pautes per escriure un missatge i per a posar i contestar comentaris.

ACTITUDINALSè Mostrar actitud positiva i de col·laboració. Mostrar una actitud d’interès i d’aprenentatge. Mostrar una actituds respectuosa amb el material audiovisual amb el que s’està treballant.

SEQÜENCIACIÓ DE L’ACTIVITAT. CALENDARI
Per l’elaboració d’aquest bloc, dedicarem de forma fixa, durant el mes de novembre i desembre,  tots els dimarts i dimecres pel matí, així com tots aquells dijous i divendres amb poca demanda de l’obrador.  La dinàmica de funcionament del centre, ens permet disposar d’altres estones d’aprenentatge, que sabrem aprofitar per continuar treballant, ja que els nostres usuaris mostren molt d’entusiasme per veure els resultats i sobretot perquè ho vegin els seus familiars i amics. És una proposta que els fa sentir importants, i per això les mestres procurarem donar-li prioritat. A més des de la direcció del centre també hi ha ,molt interès a que aquest projecte tingui llum pròpia.
Un cop construït el bloc, anirem donant-li continuïtat cada dimarts pel matí. Farem tasques d’actualització i/ o canvis de documents i en cas que hi hagi comentaris, els respondrem tots.

 SEQÚENCIACIÓ è

1. Les mestres proporcionaran  explicacions pràctiques a tot el grup i  també de forma individual per ensenyar l’ús de la càmera digital per a poder fotografies tots aquells pastissos que encara no han estat fotografiats i que per tant no figuren en l’arxiu de fotografies del taller de pastisseria.

2. Cada usuari, amb l’ajut de la mestra,  introduirà  les seves fotografies a l’ordinador per tal de valorar la qualitat i si cal en tornarà a fer d’altres per obtenir-ne de millors.

3. Entre tots es farà una tria de les millors fotografies, intentant que n’hi hagi una de cada usuari.

4. Les mestres proporcionaran explicacions pràctiques de com crear un bloc, però l’objectiu principal serà el d’aprendre a escriure el correu electrònic i la contrasenya per a poder-hi accedir Si cal es faran plantilles per tal que els usuaris amb menys nivell de lecto- escriptura, ho puguin copiar.

5. Entre tots decidirem quin disseny de plantilla li donem al nostre bloc (estructura, color de la pàgina, de les lletres,...) i finalment l’executarem.

6. Farem una presentació del bloc.

7. Aprendran a copiar i enganxar les receptes dels pastissos (que ja les tenim elaborades), en el cos dels missatges del bloc.

8.Aprendran (durant el temps que sigui necessari) ha introduir gadgets nous. Per a cada gadget una fotografia d’un pastís.

9. Aprendran a enllaçar cada fotografia amb la seva recepta corresponent..

10. Seran protagonistes d’un vídeo on es podrà veure com desenvolupen la seva tasca a l’obrador i on podran donar la seva opinió sobre el que representa aquest taller per a ells. Posteriorment aprendran a afegir-lo com un gadget d’imatge.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY
El disseny de l’elaboració del blog pel taller de pastisseria es fonamenta en l’aprenentatge significatiu i constructivista que defensa David Jonassen (2003) respon a uns principis bàsics que aquest projecte acompleix
è Principi actiu: tots els alumnes s’han compromès amb el procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació i es senten responsables del treball de la seva activitat.
è Principi constructiu: gairebé tots els alumnes han adaptat idees noves a un coneixement previ (previ per alguns i altres no), i per tant podran  donar significat a allò que desconeixien.
è Principi col·laboratiu: tots els alumnes treballaran de forma conjunta, s’ajudaran mútuament i  segur que alguns aprofitaran les habitats dels més experts, per observar i aplicar també els nous coneixements.
è Principi Intencional: tenint en comptes les característiques de cada alumne, aquest principi  serà més complexa. Probablement tots intentaran aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa, però no de forma conscient.
è Principi  conversacional:  tots els alumnes podran fer un aprenentatge  gràcies al procés social que seran capaços de seguir ( diàleg , preguntes, converses,...).
è Principi Contextualitzat: tots els alumnes podran portar a terme les seves activitats dins d’un marc significatiu del món real ( fotografies dels objectes reals de l’obrador, càmera digital, ordinador, receptes que ells mateixos elaboraren,..).
è Principi Reflexiu: tots podran expressar el què han après i amb el suport de les dues mestres podran reflexionar sobre el procés que han de seguir per portar a terme aquesta activitat.


PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ
No hi ha prova ni notes. L’avaluació serà de forma continuada. Hi ha qui obtindrà molt bons resultats i d’altres menors, però per petit que sigui l’aprenentatge, es valorarà com a molt positiu. A final de curs s’inclourà un apartat respecte a l’elaboració del bloc , dins de l’informe que el mestre elabora pels pares. El que pretenem finalment, és que l’alumne aprengui,  reflexioni  i valori,  que les TIC ens poden oferir una dimensió diferent a la nostra activitat de pastisseria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada