Benvinguts a les NTICEDU:

Heu entrat en aquest espai que és el meu primer blog, per tant, vaig d'estrena!

Diuen que tot el que es fa amb il·lusió i esforç, per poca cosa que sigui, val per dos, i jo que sóc molt amant de les dites i els refranys, m'ho crec! Per això aquest rètol gran que diu "Perseverar. Per aprendre cal perseverar". Aquest és el meu desig per aquesta assignatura ja que sé que amb les TIC puc descobrir un món ple de possibilitats i avantatges on si cal, també hi pot cabre el refranyer.











dilluns, 6 de desembre del 2010

PAC 2.1 MODELANT HISTÒRIES. APRENETATGE SIGNIFICATIIU I LES TIC

PERQUÈ EL CAS QUE HEU CONSTRUÏT IL·LUSTRA L’APRENENTATGE SIGNIFICATIU RECOLZAT PER LES TIC.
“Què succeeix quan les persones aprenen de forma significativa? Quines proves descriuen l’aprenentatge significatiu? El resultat  de l’aprenentatge significatiu és un model mental dels fenòmens que s’han explorat i manipulat. Els nens comencen construint els seus models mentals senzills per explicar els seus móns, ...Els models més complexos els permetran  raonar de manera més consistent i productiva sobre els fenòmens que observen” (Jonassen 2003).  Doncs això mateix és el que jo he volgut fer amb el meus alumnes. Tots ells han explorat i manipulat de forma productiva amb tot allò que se’ls hi ha proporcionat ( càmera digital, ordinador, impressora, espai adequat, temps necessari, suport verbal,...).

Per mitjà de les TIC tots, en la mida del possible, han aprés diferents habilitats, procediments i perquè no, actituds per a portar a terme el disseny d’un panell adaptat pel “pla de neteja i desinfecció” de l’obrador. Han après també a utilitzar la càmera digital, a digitalitzar les fotografies mitjançant l’ús de l’ordinador i a imprimir el seu treball.. El resultat d’aquest aprenentatge, els ha permès a tots alumnes  fer una lectura verbal o visual del panell per tal de recordar, cada mes,  els càrrecs de neteja.
Tal i com ja he dit a l’entrevista de la meva història, les TIC és una eina molt  atractiva que permet, a les persones amb discapacitat mental, engrescar-se davant d’un nou aprenentatge, 
superar-se davant dels altres i sentir-se a l’alçada dels altres. Aquesta motivació ha permès, a gairebé tot el grup, aconseguir aprenentatges significatius  que les mestres mai hauríem pensat que podrien fer.  Ha permès  també l’autonomia de cada un dels usuraris que  participen d’aquesta activitat, ja que tots els productes estant etiquetats amb un rètol que diu el que és. Sovint, pels alumnes que no han acabant d’integrar un nivell de lectura, aquets rètols els serveixen per fer-ne una lectura global, ja que associen el producte amb el nom del rètol, o bé una imatge (com és el cas de la història presentada), amb el seu nom.
Per tal de justificar encara més aquesta pregunta, relacionaré el meu cas amb els principis bàsics o qualitats de tot  aprenentatge significatiu i que descriu Jonassen al mòdul didàctic 3 d’aquesta assignatura:

è  Principi actiu: tots els meus alumnes s’han compromès amb el procés 
      d’aprenentatge en un processament conscient de la informació i s’han
              sentit responsables del resultat de la seva activitat. 
          
è   Principi constructiu: gairebé tots els alumnes han adaptat idees noves a un coneixement previ (previ per alguns i altres no), i per tant han pogut donar significat a allò que desconeixien.
è   Principi col·laboratiu: tots els alumnes han treballat de forma conjunta, s’han ajudat mútuament i  alguns han aprofitat les habitats dels més experts, per observar i aplicar també els nous coneixements.
è   Principi Intencional: tenint en comptes les característiques de cada alumne, aquest principi ha estat més complexa. Tots han intentat aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa, però penso que no de forma conscient.
è   Principi  conversacional:  tots els alumnes han pogut  fer un aprenentatge  gràcies al procés social que han estat capaços de seguir ( diàleg , preguntes, converses,...).
è   Principi Contextualitzat: tots els alumnes han portat a terme les seves activitats dins d’un marc significatiu del món real ( fotografies dels objectes reals de l’obrador, càmera digital, ordinador,...).
è   Principi Reflexiu: tots han pogut expressar el què han après i amb el meu suport han pogut reflexionar sobre el procés que hem seguit per portar a terme aquesta activitat.













Aprendre fent, mitjançant les TIC, ha estat la clau que ha permès als alumnes fer un aprenentatge significatiu, ja que ha estat un material que no se l’han trobat fet sinó que, amb el meu suport, han pogut elaborar-lo  seguint ells mateixos tot el procés. Per tant, podem dir que tots i cadascun d’ells han reorganitzats les seves estructures mentals de coneixement perquè han tingut el desig i sobretot han volgut aprendre. Tots han estat capaços de construir de forma significativa, per això s’ha produït l’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada