Benvinguts a les NTICEDU:

Heu entrat en aquest espai que és el meu primer blog, per tant, vaig d'estrena!

Diuen que tot el que es fa amb il·lusió i esforç, per poca cosa que sigui, val per dos, i jo que sóc molt amant de les dites i els refranys, m'ho crec! Per això aquest rètol gran que diu "Perseverar. Per aprendre cal perseverar". Aquest és el meu desig per aquesta assignatura ja que sé que amb les TIC puc descobrir un món ple de possibilitats i avantatges on si cal, també hi pot cabre el refranyer.











dilluns, 6 de desembre del 2010

PAC 2.1 MODELANT HISTÒRIES. PRESENTACIÓ D'UN CAS

El cas o història que presento en aquesta PAC ha estat  presentada amb anterioritat a la bústia 
de Debat de casos, carpeta  “Modelant històries”, i on tots els companys que han triat  aquesta opció, han pogut fer la seva aportació.  Aquesta història situada dins d’un context no formal, que fa referència a l’ús de les TIC com a eina per aconseguir un aprenentatge significatiu, està desenvolupada segons l’estructura de la base de dades KITE de la Universitat de Missouri, Colúmbia (http://kite.missouri.edu), on hi podem trobar diferents casos descrits per professionals de l’educació, com a format de comunicació d’experiències per a promoure l’aprenentatge constructivista significatiu.

Cas: Taller de pastisseria. Confecció d’un panell adaptat pel  Pla de Neteja  i Desinfecció de l’Obrador
Síntesi destacant l’aprenentatge.
El grup de formació del taller de pastisseria (12 usuaris) faran ús de la càmera digital, de l’ordinador i la impressora pel tal d’elaborar entre tots, i amb l’ajuda de la seva mestra “pastissera”, un panell que els permeti visualitzar cada mes els torns de neteja. Aquest panell els permetrà saber en tot moment: què s’ha de netejar, i qui ha de netejar l’espai de l’obrador. Es tracta de fer un panell d’associació visual entre la tasca a fer  i el nom de l’alumne.
Les fotografies del mobiliari i els estris que cal netejar són reals, ja que s’han fet en el propi obrador. Aprendre fent, mitjançant les TIC, ha estat la clau que ha permès als alumnes fer un aprenentatge significatiu.
Índex
Contingut

Context General
Experiència en ensenyament
33 anys

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell mig. Ús a casa i a la feina


Tipus d’escola
Centre Ocupacional per a persones amb discapacitat psíquica, que pertany al IMSD (Institut Municipal de Serveis al Discapacitat)

Localització del centre
Zona semi-centre de la ciutat de Mollet del Vallès a 18 kms de Barcelona.

Connexió
 Internet. Alta velocitat

Localització dels recursos tecnològics
Ordinador, impressora i càmera digital per a cada aula. Tres ordinadors a la sala de mestres.

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja i mitja-baixa


Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
12 persones amb discapacitat psíquica entre 23 i 57 anys, amb nivells intel·lectual mig-alt i alt.


Àrea / unitat
Formació/ Ocupació Terapèutica

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
1.La mestra proporciona  explicacions practiques a tot el grup i  també de forma individual per ensenyar l’ús de la càmera digital.
2.La mestra juntament amb els alumnes faran una relació de tot el mobiliari i estris del obrador que cal netejar i per tant fotografiar.
3. Es faran pràctiques amb la càmera digital de tot allò que es vol fotografiar, permeten a l’alumne força autonomia,.
4. Cada usuari, amb l’ajut de la mestra,  introduirà  les seves fotografies a l’ordinador per tal de valorar la qualitat i si cal en tornarà a fer d’altres per obtenir-ne de millors.
5. Entre tots es farà una tria de les millors fotografies, intentant que n’hi hagi una de cada usuari.
6. El grup aprendrà a insertar les fotografies en un document de Word i utilitzarà les aplicacions necessàries que ofereixen les categories de “Imatge” i “ Dibuix”.
7. En un document de Word, cada usuari escriurà el seu nom dins d’una vora exterior. Aquest nom servirà per relacionar la imatge amb el seu nom. També s’escriuran els mesos de l’any.
8. S’imprimiran les fotografies i noms.
9. Es retallaran, plantificaran i s’enganxaran les fotografies en el panell.
10. El nom del mes i el dels usuaris s’enganxaran amb “velcro”, per tal de poder-los anar canviant cada mes.



Nivell d’aprenentatge esperat
Iniciació o millora del nivell ja adquirit  en la manipulació de la càmera digital i de l’ordinador ( programa Word).
Llegir, visualitzar i recordar informació de cada setmana.

Tipus d’activitat
Activitat  setmanal dins de l’àrea d’Ocupació Terapèutica.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Càmera de fotos digital, ordinador i impressora.

Raó per la qual la fa servir
La mestra utilitza les TIC  amb el seu grup de formació per tal d’aconseguir dos objectius: per una banda, pretén que el grup faci un aprenentatge significatiu sobre la utilització de la càmera digital i  la digitalització de les fotografies mitjançant l’ús de l’ordinador, i per l’altra, pretén que el panell permeti als alumnes  fer una lectura verbal o visual per tal de recordar els càrrecs de neteja.

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Activitat que potencia el manteniment i/o l’activació  de les capacitats cognitives, per tal d’estimular la memòria, el llenguatge, l’atenció i l’aprenentatge.

Dificultats trobades
Dificultats de comprensió , respecte al maneig de la càmera digital i l’ordinador, pròpies de la discapacitat de cada usuari.

Ajuda / col·laboració emprada
No ha calgut ajuda extra. Les fotografies s’han fet en el mateix obrador i en hora lectiva. Els usuaris han estat pacients durant tot el procés de l’activitat.

Rol del professor
La mestra ha proporcionat, constantment,  explicacions practiques de forma individual i les orientacions necessàries en tot moment. 
Estimula, anima, engresca i reforça qualsevol resultat, per petit que sigui.

Rol de l’estudiant
Els usuaris experimenten, investiguen i  descobreixen nous aprenentatges respecte les TIC.

Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, tenint en compte les característiques personals i les limitacions de cadascú.

Avaluació de l’aprenentatge
No hi ha prova. L’avaluació és continuada. Hi ha qui obtindrà molt bons resultats i d’altres menors, però per petit que sigui l’aprenentatge, ja es valorarà com a molt positiu.

Lliçó apresa pel professor
 Les TIC ens ajuden als professionals de l’educació especial a adaptar molts materials didàctics i a facilitar l’aprenentatge als alumnes.
Les TIC és una eina molt  atractiva que permet, a les persones amb discapacitat mental, engrescar-se davant d’un nou aprenentatge, superar-se davant dels altres i sentir-se a l’alçada dels altres.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada